De A320n is de modernste versie van de A320. Het toestel voor de middellange afstand verbruikt bijvoorbeeld minder brandstof. De orders kwamen onder meer van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS, die er 30 bestelde.
Malaysia Airlines bleef Boeing trouw en bestelde dinsdag tien B737-800’s. De topman van de luchtvaartmaatschappij verwacht dat Boeing wel op de een of andere manier zal reageren op de uitdaging waar Airbus het concern nu voor stelt. Boeing gaf aan daarvoor twee opties te hebben: óók met een nieuwe versie komen of met een compleet nieuw toestel.
Ryanair
Prijsvechter Ryanair, die nu alleen met Boeings vliegt, gaat het Chinese Comac helpen een nieuw toestel voor de middellange afstand te ontwikkelen, de C919. Ryanair zal daartoe ,,zijn ervaring en expertise delen”. Dat zal Ryanair naar eigen zeggen in staat stellen de kosten te drukken en de prijzen laag te houden. ,,We zijn blij dat er nu een echt alternatief is voor Airbus en Boeing”, aldus topman Michael O’Leary van Ryanair.
Hij wees erop dat Ryanair tegen 2013 een vloot van meer dan 300 Boeings heeft. ,,We blijven voortdurend in gesprek met zowel Boeing als nu ook Comac over vervangingsorders voor zeker 200 toestellen.” Hij voegde er aan toe dat een en ander de banden tussen de luchtvaartmaatschappij en Boeing niet zal aantasten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl